تفاوت قاضی مرتضوی و جعفری دولتآبادی به روایت نعمت احمدی
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۸۲۷۱
یک حقوقدان و وکیل دادگستری در واکنش به «مسافرکشی» اعتراضی عباس جعفری دولت آبادی مقابل دادگاه انقلاب تهران به دیده بان ایران گفت: آقای جعفری دولتآبادی کارنامه قابل قبولی در دوران دادستانیاش ندارد. در طول ۱۰ سالی که او دادستان تهران بود، یک حصار بزرگی دور دادستانی تهران کشانده بود و حرف هیچکس را در هیچ رابطهای نمیپذیرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آقای احمدی! چند هفته پیش خبر مسافرکشی جعفری دولتآبادی، دادستان پیشین تهران مقابل دادگاه انقلاب منتشر شد که این خبر در فضای مجازی بازتاب بسیار گستردهای به همراه داشت؛ نظر شما در این باره چیست؟ به اعتقاد شما این حرکت جعفری دولتآبادی میتواند حاوی یک پیام باشد؟
در هیاهو اتفاقات اخیر کشور نظیر مذاکرات وین، سفر ابراهیم رئیسی به روسیه و اعتراضات صنف های مختلف کشور که صفحات خبری را کاملاً پر کرده، یک خبری مبنی بر مسافرکشی آقای جعفری دولتآبادی منتشر شد که متاسفانه زیاد به این خبر پرداخته نشد. اگر بگوییم که ایشان به دلیل نیاز مالی به مسافرکشی روی آوردند که بنده قویاً این را تکذیب میکنم چون ایشان با توجه به پیشینهای که داشته از حقوق و مزایای بالایی برخوردار است. بنابراین این حرکت آقای جعفری دولتآبادی به دلیل نیاز مالی ایشان نیست بلکه قصد دارد اینگونه صدای «اعتراض» خودش را به دستگاه قضاء و احتمالاً مردم برساند.
بیشتر بخوانید :
بازهم غلبه محرمانگی بر شفافیت / مصوبه کمیسیون تلفیق، نمایندگان مجلس را از انتشار حقوق مستثنی کرد چرا نمایندگان با تصویب طرح علنی شدن رای شان مخالفند؟ / «شفافیت» در پستوی بهارستان خاک می خوردنعمت احمدی: جعفری دولت آبادی کارنامه قابل قبولی در دوران دادستانیاش ندارد / آقای دولتآبادی اگر در زمان دادستانی شما یکی از قضات به عنوان اعتراض مقابل دادگاه انقلاب مسافرکشی میکرد، آیا با او برخورد نمیکردید؟
سوالی که در حال حاضر پیش آمده این است که این آقا الان نسبت به چه چیزی و چه کسی اعتراض دارد؟ جعفری دولتآبادی سالها دادستان تهران، مشهد، تبریز، کرمان و سنندج با داشتن صلاحیت مضاعف بود. جعفری دولتآبادی مهمترین پست قضایی را در طول این سالها بر عهده داشته است! سوال این است که با این سابقه او میخواهد چه پیغامی به چه کسی بدهد؟! آقای جعفری دولتآبادی کارنامه قابل قبولی در دوران دادستانیاش ندارد. در طول ۱۰ سالی که او دادستان تهران بود، یک حصار بزرگی دور دادستانی تهران کشانده بود و حرف هیچکس را در هیچ رابطهای نمیپذیرفت. نحوه رفتار او با متهمان هم کاملاً مشهود بود. او طی اظهاراتی خطاب به زندانیان گفته بود که مجازات شما در زندان فقط حبس کشیدن نیست، بلکه مجازات این است که ما شیوه نگهداری شما را در زندان به مرحلهای برسانیم که کاملاً تنبیه شوید! این سخن جعفری دولتآبادی یک فعل مجرمانه است! الان اگر یک اتفاقی برای ایشان بیفتد، کشور دچار آسیب خواهد شد. بنده یک سوالی از آقای جعفری دولتآبادی دارم؛ آقای دولتآبادی اگر در زمان دادستانی شما یکی از قضات به عنوان اعتراض مقابل دادگاه انقلاب و یا هر جای دیگری مسافرکشی میکرد تا صدای اعتراض خودش را برساند، آیا با او برخورد نمیکردید؟ این عمل دولت آبادی «تشویش اذهان عمومی» است.
مسافرکشی جعفری دولت آبادی امکان دارد به مرگ او منجر شود! / تعداد افراد ناراضی از دولتآبادی کم نیستند!
به باور بنده عمل آقای دولتآبادی و نحوه اعتراضی که در پیش گرفته دارای مخاطرات بسیار زیادی است که امکان دارد به مرگ ایشان منجر شود چون بالاخره تعداد افرادی که در زمان دادستانی این آقا مورد نارضایتی قرار گرفتند، کم نیستند! با توجه به اینکه جعفری دولتآبادی در کارنامه ۱۰ ساله خود در دادستانی تهران نمره قابل قبولی نگرفته است این شیوه اعتراضاش هم اصلاً قانونمدارانه نیست.
چه وجه اشتراکی میان آقای مرتضوی و جعفری دولتآبادی وجود دارد؟
بنده در زمانیکه آقای دولت آبادی دادستانی تهران را تحویل القاصی مهر دادند، یک مقالهای تحت عنوان دادستانی تهران و صلاحیت مضاعت نوشتم. در آن مقاله بدین نکته اشاره کردم که آقای مرتضوی علیرغم تمامی حواشیای که داشت، در دفترش به روی وکلا و فعالان سیاسی باز بود و وکلا و فعالان سیاسی حداقل یکی دو باری میتوانستند ایشان را ملاقات کنند. بالاخره حتی اگر کاری هم انجام نمیداد، گوش شنوایی داشت اما آقای دولتآبادی در طول آن ۱۰ سال ملاقات هیچکس را نپذیرفت! یعنی ایشان یک جنبه تهاجمی داشت. جعفری دولتآبادی دادسرا را به بنبست کشاند و کانال ارتباط مردم با دادستان را به طور کلی از بین برد.
21215
کد خبر 1601758منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: عباس جعفری دولت آبادی قوه قضاییه مقابل دادگاه انقلاب آقای دولت آبادی دادستانی تهران قابل قبولی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۸۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ به شبهه قرآنی تحلیلگر اسرائیلی در توجیه غصب سرزمین فلسطین
سوءاستفاده ایدی کوهن از آیات قرآن به نفع یهودیان، واکنشهایی را از سوی کاربران شبکههای اجتماعی در پی داشت.
کوهن در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: «ما (یهودیان) به امر خدا وارد این سرزمین شدیم. ﴿ وَإِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهِ یاقَومِ اذکُروا نِعمَةَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ جَعَلَ فیکُم أَنبِیاءَ وَجَعَلَکُم مُلوکًا وَآتاکُم ما لَم یؤتِ أَحَدًا مِنَ العالَمینَ* یاقَومِ ادخُلُوا الأَرضَ المُقَدَّسَةَ الَّتی کَتَبَ اللَّهُ لَکُم وَلا تَرتَدّوا عَلیٰ أَدبارِکُم فَتَنقَلِبوا خاسِرینَ﴾: و [یاد کن] زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من، نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آنگاه که در میان شما پیامبرانی قرار داد، و شما را پادشاهانی ساخت، و آنچه را که به هیچ کس از جهانیان نداده بود، به شما داد.» (سوره مائده/ ۲۰-۲۱)»
وی ادامه داد: «و ما هرگز از این سرزمین خارج نخواهیم شد ... ﴿وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ﴾: ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! (سوره قصص/ ۵) ... مسلمانان! این قرآن شماست.»
در واکنش به این اقدام، کاربران شبکههای اجتماعی به او پاسخ داده و از او خواستند که آیات تکمیلی را نیز در ادامه آیاتی که ذکر کرده بیان کند.
کاربری به نام «عبدالله» آیات تکمیلی این آیات را در شبکه ایکس آورده و نوشته است: «آیه را تکمیل کن: قَالُوا یا مُوسَیٰ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِیهَا ۖ فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ(۲۴) قَالَ رَبِّ إِنِّی لَا أَمْلِکُ إِلَّا نَفْسِی وَأَخِی ۖ فَافْرُقْ بَینَنَا وَبَینَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ(۲۵) قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَیهِمْ ۛ أَرْبَعِینَ سَنَةً ۛ یتِیهُونَ فِی الْأَرْضِ ۚ فَلَا تَأْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ(۲۶) : گفتند: «ای موسی، تا وقتی آنان در آن [شهر]ند ما هرگز پای در آن ننهیم. تو و پروردگارت برو[ید] و جنگ کنید که ما همین جا مینشینیم.»(۲۴) [موسی] گفت: «پروردگارا! من جز اختیار شخص خود و برادرم را ندارم؛ پس میان ما و میان این قوم نافرمان جدایی بینداز. (۲۵) خدا گفت: ورود به آن سرزمین به مدت چهل سال برایشان حرام شد و در آن بیابان سرگردان خواهند ماند. پس برای این نافرمانان اندوهگین مباش.»(۲۶)
اینک در پاسخ به این روزنامهنگار اسرائیلی، به تفسیر این آیات بر اساس تفاسیر شیعه میپردازیم:
در تفسیر نمونه ذیل آیه ۲۰ سوره مائده آمده است:
بنیاسرائیل و سرزمین مقدساز این به بعد قرآن برای زنده کردن روح حقشناسی در یهود، و بیدار کردن وجدان آنها در برابر خطاهایی که در گذشته مرتکب شدند، تا به فکر جبران بیفتند، نخست چنین میگوید: به خاطر بیاورید «زمانی را که موسی به پیروان خود گفت: ای بنیاسرائیل نعمتهایی را که خدا به شما ارزانی داشته است بیاد آورید» (وَ إِذ قالَ مُوسی لِقَومِهِ یا قَومِ اذکرُوا نِعمَتَ اللّهِ عَلَیکم).
سپس به سه نعمت مهم اشاره کرده، نخست میگوید: «هنگامی که در میان شما پیامبرانی قرار داد» و زنجیر فرعونی را شکست (إِذ جَعَلَ فِیکم أَنبِیاءَ).
در پرتو این نعمت بود که از درّه هولناک شرک و بتپرستی و گوسالهپرستی رهایی یافتند، و این بزرگترین نعمت معنوی در حق آنها بود.
سپس به بزرگترین موهبت مادی که به نوبه خود مقدمه مواهب معنوی نیز هست اشاره کرده میفرماید: «شما را صاحب اختیار جان و مال و زندگی خود قرار داد» (وَ جَعَلَکم مُلُوکاً).
زیرا بنیاسرائیل سالیان دراز در زنجیر اسارت و بردگی فرعون و فرعونیان بودند و هیچ گونه «اختیاری» از خود نداشتند، خداوند به برکت قیام موسی آنها را صاحب اختیار هستی و زندگی خود ساخت.
و در آخر آیه بهطور کلی به نعمتهای مهم و برجستهای که در آن زمان به احدی داده نشده بود اشاره فرموده، میگوید: «به شما چیزهایی داده که به احدی از عالمیان نداد» (وَ آتاکم ما لَم یؤتِ أَحَداً مِنَ العالَمِینَ).
و تفسیر اطیب البیان تألیف سید عبدالحسین طیب (جلد ۶ – صفحات ۳۳۶ و ۳۳۷) در تفسیر آیه ۲۱ سوره مبارکه مائده نوشته است:
«حضرت موسی فرمود ای قوم من (بنی اسرائیل) داخل شوید زمین مقدس را که خدا برای شما مقرر فرموده و به پشت بر نگیرید که بهخسران و زیان منقلب خواهید شد.»
«... بعد از آن که خداوند بنیاسرائیل را از چنگال فرعون و فرعونیان نجات بخشید و از دریا گذشتند و فرعون و فرعونیان غرق شدند و اموال و زخارف آنها نصیب اینها شد امریه صادر شد که باید بروید در ارض مقدسه که بیتالمقدس و فلسطین و شامات و طور سینا باشد و تعبیر به مقدسه برای این است که محل انبیاء و صلحاء و اتقیاء و مدفن آنها بوده و مرکز نزول وحی و ملائکه، و لو فعلاً ساکنین آنها اشرار و کفار هستند زمین مقدس است و اهلش فاسد، چنانچه مکه معظمه و مدینه منوره بسیار زمین مقدّسی است ولی از بعد از رحلت حضرت رسول(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) اهل آن از نواصب ائمه اطهارند که انجس از کلب هستند، بنیاسرائیل متعذّر شدند و گفتند (إِنَّ فِیها قَوماً جَبّارِینَ) و سرّ این مطلب این است که حضرت موسی دوازده نقیب از دوازده سبط انتخاب فرمود که از اوضاع داخله آنجا خبر گیرند. رفتند و دیدند که آنها بسیار با قوّه و قدرت و عظمت بودند. خبر برای موسی آوردند حضرت موسی امر فرمود کتمان کنند و به بنیاسرائیل نگویند که ایجاد خوف در آنها شود. دو نفر آنها یوشع إبن نون و کالب إبن یوفنا کتمان کردند ولی بقیه افشا کردند و بنیاسرائیل خوف پیدا کردند و اطاعت موسی نکردند و داخل نشدند و گرفتار تیه شدند. لذا میفرماید «یا قَومِ ادخُلُوا الأَرضَ المُقَدَّسَةَ» بعضی گفتند بیتالمقدس، بعضی گفتند فلسطین، بعضی گفتند شام، بعضی گفتند طور سیناء، و مانعی ندارد که مراد سوریا و عراق باشد و شامل جمیع آن حدود مثل جبل عامل و نحو آنها بشود.
«الَّتِی کَتَبَ اللّهُ لَکُم» کتابة به معنای تقدیر است که تکوینی باشد بلکه تشریعی است، مثل «کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیام»ُ بقره آیه ۱۸۳ و نحوه.
«وَ لا تَرتَدُّوا عَلی أَدبارِکُم» که مخالفت این واجب مهم را نکنید و بر نگردید.
«فَتَنقَلِبُوا خاسِرِین»َ خسران دنیا چهل سال در تیه (سرگردانی و گمراهی) گرفتار و خسران آخرت معذّب به عذاب.»